prof. Süleyman İrvan: “İletişimin popüler meslekleri etkileyici ve deneyimseldir”
Birçok yeni iletişim mesleği alanı. Dijital içerik üretimine odaklanan bağlantı meslekleri önem kazanmakta ve daha tanınır hale gelmektedir. Üsküdar Üniversitesi Bağlantı Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Süleyman İrvan, Türkiye’de liyezon eğitiminin iddialı bir noktaya geldiğini belirterek, “Çağın gereği olarak yeni liyezon meslekleri ortaya çıkıyor, birçok kişi geçimini bu mesleklerden sağlamaya başladı. . Örneğin, Türkçe’de etkileyici ve deneyimsel karşılıkları bulunan influencer ve youtuber iyi bilinen mesleklerdir. Hatta bazı sosyal medya uzmanları kendilerini dijital içerik üreticileri olarak tanımlıyor. Yani artık bu tür yeni bir irtibat mesleğimiz var.” Nasıl ki bilgisayarlarımızı ve cep telefonlarımızı sürekli güncelliyor ve yeni uygulama ve uygulamaları öğreniyorsak, iletişim alanında çalışmak isteyen adayların da kendilerini bire bir güncellemesi gerektiğine değindi. İrvan, sağlam bir binanın sağlam kolonlar üzerinde yükselmesi gibi, sağlam bir irtibat eğitiminin de doğru kurgulanmış teorik derslerle mümkün olacağına dikkat çekti.
Türkiye’de iletişim eğitimi ilk olarak gazetecilik eğitimi ile başlamıştır. 1982 yılında farklı isimler altında gazetecilik, halkla ilişkiler ve radyo-televizyon alanlarında eğitim veren kolejler, basın-yayın kolejlerine dönüştürüldü. Başlangıçta sadece devlet üniversitelerinde bulunan irtibat fakülteleri, 1990’lı yıllarda kurulmaya başlayan vakıf üniversitelerinde açılmaya başlandı. Bugün Türkiye’de 40’ı devlet üniversitelerinde, 21’i vakıf üniversitelerinde olmak üzere 61 irtibat fakültesi bulunmaktadır. Ayrıca ÖSYM üzerinden öğrenci alan KKTC üniversitelerinde 5, Makedonya’da 1 ve Kırgızistan’da 1 olmak üzere 7 irtibat fakültesi ile toplam sayı 68’e ulaştı. Bu rakamın bağlantı eğitiminin giderek yaygınlaştığını gösterdiğini belirten Prof. Dr. Süleyman İrvan, mesleği hakkında bilgi verdi.
Dijital içerik üretimine odaklanan bağlantı meslekleri ön plana çıkıyor
İletişim mesleklerinin yeni meslekler olduğunu belirten İrvan, “Gazetecilik gibi bazılarının en az 400 yıllık bir geçmişi var. Ancak bu mesleklerden hiçbirinin ömrünün sonuna gelmediği söylenemez. Gazetecilik gibi meslekler giderek dijitalleşiyor ve kendilerine yeni mecralar buluyor. Her mesleğin dijitalleştiği bir süreçte, daha çok dijital içerik üretimine odaklanan bağlantı meslekleri öne çıkmakta ve daha popüler hale gelmektedir. Üstelik daha önce hiç düşünmediğimiz yeni irtibat meslekleri ortaya çıkıyor ve birçok insan geçimini bu mesleklerden sağlıyor. Örneğin Türkçe’de etkileyici ve deneyimsel karşılıkları olan influencerlık bilinen bir meslektir. youtuber da öyle. Hatta bazı sosyal medya uzmanları kendilerini dijital içerik üreticileri olarak tanımlıyor. Yani şimdi bu tür yeni irtibat mesleğimiz var. “söz konusu.
İletişimde dijitalleşme olmazsa olmaz.
Dijitalleşme sürecine en hızlı ve kolay uyum sağlayan mesleklerin aslında bağlantı meslekleri olduğunu belirten İrvan, “Dijitalleşme bizim alanımızda adeta vazgeçilmez sayılıyor. Elbette bunun olumlu yansımalarını görüyoruz. Örneğin artık dijital ortamda haber yazıyor, paylaşıyor ve tüketiyoruz. Dijitalleşme televizyon, film, reklam ve hatta halkla ilişkiler sektörünü de değiştirdi.” Kendi sözleriyle, alandaki hızlı gelişmelere ayak uydurmanın tek yolunun sürekli güncel kalmaktan geçtiğini söyledi. “Bilgisayarlarımızı ve cep telefonlarımızı nasıl sürekli güncelliyor, yeni uygulama ve uygulamalar öğreniyorsak, kendimizi de her zaman birebir güncellememiz gerekiyor. Yapay zeka ile ancak bu formda rekabet edebilir ve beklentileri karşılayan içerikler üretmeye devam edebiliriz.” söz konusu.
Meslek testi ile hangi iletişim alanının size uygun olduğunu belirleyebilirsiniz.
Her mesleğe özgü kişilik özelliklerinin olduğunu belirten İrvan, “Örneğin gazetecilik mesleği, araştırmacı, sorgulayıcı ve şüpheci kişilik özelliklerine sahip olmayı gerektirir. Merak etmeyen, sorgulamayan kişilik özelliği gazeteciliğe uygun değil. Sanatsal yanı ve sanatçı kişiliği güçlü olan gençler, çizgi film ve animasyon, görsel iletişim tasarımı ve hatta reklamcılık için uygundur. İnsanlarla bağlantı kurmayı ve insanları ikna etmeyi seven insanlar, halkla ilişkiler, reklamcılık ve yeni medya için daha uygundur. Konuşmayı seven kişiler radyocu ya da televizyoncu olabilir. Düz hikayeler anlatmayı sevenler film yapımcısı olabilir. “Gençler, hangi mesleğin kişilik özelliklerine en uygun olduğunu görmek için oldukça kapsamlı, tam 90 soruluk bir kariyer testi doldurabilirler.”
Üsküdar Üniversitesi İrtibat Fakültesi’nde 7 bölümde liyezon eğitimi verdiklerini belirten Prof. Dr. İrvan, bu bölümleri; Çizgi Sinema ve Animasyon, Gazetecilik, Görsel İletişim Tasarımı, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Radyo-Televizyon ve Sinema, Reklamcılık ve Yeni Medya ve Bağlantı. İrvan ayrıca Gazetecilik, Görsel İrtibat Tasarımı ve Reklamcılık bölümlerinin zaten İLAD tarafından akredite edildiğini söyledi.
Teorik dersleri binanın sütunları gibi görüyoruz.
Fakültede teori ve pratiğin ayrılmaz bir bütün olduğunu belirten İrvan, “Yetkin akademisyenlerimiz aracılığıyla öğrencilerimize yeterli bir teorik eğitim vermeye çalışıyoruz. Çünkü teorik eğitimin bağlantı mesleklerinin temeli olduğunun bilincindeyiz. Teorik dersleri binanın sütunları gibi görüyoruz. Nasıl ki sağlam bir bina sağlam kolonlar üzerinde yükseliyorsa, sağlam bir bağlantı eğitimi de iyi tasarlanmış teorik derslerle mümkündür. Birebir kaliteli uygulamalı eğitim verdiğimizi de iddia ediyoruz. Uygulama kurslarımızın değerli bir kısmı kesim uzmanları tarafından verilmektedir. Böylece öğrencilerimiz bölümü daha yakından tanıma fırsatı buluyor. Öğrencilerimiz ise Üsküdar Üniversitesi Radyo ve TV stüdyolarında görev alarak öğrendiklerini News Spy ve uygulama gazetemiz ile uygulama fırsatı buluyor ve etkinliklerde aksiyon alarak deneyimliyorlar.”
İyi bir linker olmak, haberleri takip etmekten geçer.
Üsküdar Üniversitesi Bağlantı Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Süleyman İrvan, iletişim alanında mesleklerde çalışmak isteyenlere tavsiyelerde bulunarak sözlerini şöyle tamamladı:
“İletişim Fakültesi mezunları haber sitelerinde, gazetelerde, televizyonlarda, kamu yararına çalışan birimlerde, reklam ajanslarında ve görsel iletişim tasarımı gerektiren alanlarda iş bulabilmektedir. Gençlere tavsiyem, özellikle içerik üretirken kendilerine yardımcı olacak programların dilinden ve mantığından anlamalarıdır. Örneğin, bisiklete binmeyi bilen bir kişi, hızla bir scooter veya motosiklete binebilir. Indesign programını bilen bir tasarımcı, farklı tasarım programlarını hızlıca kavrayabilir. Elbette, harika bir bağlantıcı olmanın olağan yolları, çok okumak, çok yazmak ve yenilerini takip etmektir.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı